Флотационна терапия, майндфулнес медитация и интероцепция

Като начинаещи във флотационната терапия, понякога е трудно да се насладим на всичко, което тя може да ни предложи. Стремим се да отпуснем тялото и ума си, но има нещо, което ни пречи напълно да се отдадем на сетивното спокойствие и ползите от него.
Чрез опита, който натрупахме през последната една година, открихме три основни препятствия, които стоят на пътя на пълната релаксация на ума и тялото:

1. Живеем в среда на непрекъсната външна стимулация и информационен поток, който мозъкът ни обработва. Свикнали сме с активен начин на живот и напрегната среда. Когато се поставим в условията на сензорна депривация, умът все още е настроен към натоварения начин на живот, с който е привикнал. Интензивните мисли и тревожността нахлуват и не позволяват да се насладим на практиката, както и да извлечем ползите й.

2. Всички ние сме човешки същества и носим собствените си страхове и предразсъдъци. Не е лесна задача да излезем от зоната си на комфорт – страх от водата или клаустрофобия. Всички сме изпитвали подобни страхове като страхът от падане, например, когато се учим да караме колело, или страх да останем сами в тъмното. Страхът е фактор, който не ни позволява да обуздаем ума си и да отпуснем мускулите си, което води до напрежение в различни части на тялото.

3. Според научни проучвания, нужни са поне три флотационни сесии, за да изградим доверие и увереност в себе си, напълно да разберем флотацията и връзките между мозъка и тялото, да оставим инстинктите си и страховете, които идват с тях.

 

Едно от решенията за преодоляване на тези препятствия е майндфулнес медитацията, но вместо да използваме традиционния подход, при който наблюдаваме движението на ума от минута на минута и променящите се мисли и емоции, които ни връхлитат, се стремим съзнателно да отпуснем всяка частица в тялото си. Важна част в постигането на това е интероцепцията.

В мускулите, сухожилията и ставите ни има рецептори, от които мозъкът непрекъснато получава информация относно точната позиция на тялото и неговите части в заобикалящата ни среда. През по-голямата част от времето се движим съзнателно в пространството, което ни заобикаля, но има движения и корекции в стойката на тялото, които не осъзнаваме. Да вземем за пример изкачването на стъпала в тъмното. Първоначално сме много внимателни и ни отнема време да преодолеем първите няколко стъпала, но в последствие задачата става по-лесна и изкачваме остатъка почти несъзнателно. Това се случва благодарение на интероцептивната информация, която мозъкът ни получава, той вече е запознат с височината на стъпалата и разстоянието до всяко следващо и вече не е необходимо цялото ни внимание да е въвлечено в процеса.
 

Интероцептивната информация е от значение и за ежедневната борба с гравитацията, на която тялото ни е подложено. Мозъкът ни анализира тази информация и изпраща сигнали до различни мускули и мускулни групи в тялото ни, така регулира и поддържа определена позиция на тялото, за да останем на краката си и да не се строполим на земята под натиска на гравитацията.

 
В условията на сензорна депривация (пълно сетивно спокойствие) повечето от сетивата ни са изключени, гравитацията и непрекъснатите усилия, които правим, за да поддържаме стойката си, също са вън от уравнението. Чрез методите на майндфулнес медитацията ставаме по-осъзнати по отношение на конфигурацията на отделните части от тялото си, а флотацията повишава усещанията, усилва способността ни да чувстваме физическото си тяло  – способни сме да усетим напрежението в различни части, можем да се фокусираме върху тях и посредством механизмите на обратна връзка, използвайки интероцептивната информация, която вече разбираме, можем съзнателно да отпуснем всяка отделна част от тялото си и да премахнем напрежението, докато флотираме. Това прави релаксацията по-лесна дори за начинаещ и позволява да извлечем максимума от флотационната терапия.